top of page
Image by Olga DeLawrence

חובת הדיווח לרשויות המס בארה"ב

כל אזרחי ארצות הברית, כולל אלה החיים מחוצה לה, חייבים בדוחות שנתיים לרשויות המס האמריקאיות. איך עושים את זה, האם ניתן לדווח רטרואקטיבית ומהי התוכנית לגילוי מרצון Streamlined Filing Procedure?

 

אזרחות אמריקאית או גרין קארד נחשבים לנחשקים במיוחד, אבל יחד עם היתרונות והזכויות מגיעות גם חובות. אחת מהן היא חובת הדיווח לרשויות המס בארצות הברית. מערכת המס בארצות הברית היא בעלת בסיס פרסונלי, לכן כל מי שמחזיק באזרחות או דרכון אמריקאים - כמו גם גרין קארד - מחויב לדווח על הכנסותיו ונכסיו לרשויות המס בארצות הברית, אפילו אם הוא לא מתגורר בה או שמעולם לא ביקר בה.
החלטתו של הזמר עומר אדם לוותר על האזרחות האמריקאית שלו בגלל שיקולי המס הרימה לא מעט גבות, אבל גם העלתה לכותרות את חובת הדיווח לרשויות המס בארצות הברית. ישראלים המתגוררים בארץ אך מחזיקים באזרחות אמריקאית לא מכירים את חובת הדיווח השנתית, ולכן במקרים רבים הם מבצעים עבירות מס בארצות הברית מבלי שהם כלל מודעים לכך. חשוב לדעת שאי-דיווח הוא עבירה על החוק שיכולה לגרור סנקציות כלכליות וקנסות גבוהים.

 

מי חייב בדיווח ומה צריך להגיש?
אזרחי ארצות הברית ובעלי גרין קארד חייבים בדיווח על הכנסותיהם לרשויות המס בארצות הברית באמצעות הגשת דוחות מס מדי שנה, גם אם ההכנסות התקבלו מחוץ לארצות הברית וגם אם הם לא גרים או מעולם לא גרו בה. שתי חובות דיווח חלות בכל שנת מס: דיווח ל- IRS על הכנסות (Individual Tax Return) ודיווח למשרד האוצר האמריקאי על חשבונות זרים קיימים (הידוע גם בשם FBAR - Foreign Bank Account Report), ללא קשר אם חשבונות אלו מפיקים הכנסה.

אי עמידה בדרישות הללו עלולה לגרור קנסות כספיים משמעותיים ואפילו הליכים פליליים במקרים מסוימים. חובת הדיווח לרשויות האמריקאיות היא שנתית ומועדי ההגשה של דוחות המס האמריקאים משתנים בהתאם לסוג הדוח. על אף שאזרחים אמריקאים החיים מחוץ לארצות הברית חייבים בהגשת הדוח, במקרים רבים לא תהיה חבות מס בפועל כאשר ההכנסה מושגת מחוץ לתחומי ארצות הברית.

 

חושבים להתחמק מדיווח? חשבו שוב
חובת הדיווח לרשויות המס אינה חדשה, אך בעשור האחרון האכיפה התגברה, וכדי למנוע התחמקות מתשלום מס באמצעות חשבונות פיננסיים המנוהלים מחוץ לגבולות ארצות הברית, נחקק חוק FATCA - Foreign Account Tax Compliance Act. החוק מחייב כל מוסד פיננסי מחוץ לארצות הברית, דוגמת בנקים, חברות ביטוח וקרנות פנסיה, לבצע בדיקה האם בעלי החשבונות הם אזרחים אמריקאים או תושבי ארצות הברית לצרכי מס. ממשלת ישראל חתמה על הסכם שיתוף פעולה ויישום החוק עם ממשלת ארצות הברית כבר בשנת 2016, ולכן גם אם אתם אזרחי ארצות הברית ולא תדווחו על חשבונותיכם - אותם מוסדות כבר ידאגו להעביר את הדיווח על החזקת החשבון לרשויות המס בארצות הברית. במסגרת אותו שיתוף פעולה, במצב של אי-דיווח יכול המוסד הפיננסי להטיל סנקציות על בעלי החשבון שאינם משתפים פעולה, כגון הקפאת החשבון ומתן קנסות.
תחת החוק הזה נכללים חשבונות בנק וחשבונות ברוקר (השקעות ומסחר בניירות ערך ובמכשירים פיננסיים) בישראל ובמדינות אחרות מחוץ לארצות הברית, קופות גמל, ביטוחי מנהלים, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות, ביטוחי חיים עם מרכיב חיסכון ועוד. כאמור, החובה היא על דיווח בלבד - מעין הצהרת הון - ואין בהכרח מיסוי על חשבונות אלה כל עוד לא הופקה הכנסה.

 

התוכנית המקוצרת לגילוי מרצון
רשויות המס בארצות הברית יודעות שאזרחים אמריקאים רבים, ובעיקר אלה המתגוררים מחוץ לארצות הברית, לא תמיד מודעים לחובה המוטלת עליהם להגיש דוחות מס ו- FBAR. לכן הממשל האמריקאי מאפשר למי שלא הסדירו את מעמד המיסוי שלהם לעשות זאת במסגרת הליך של גילוי מרצון, אשר מונע ואף מבטל קנסות בגין הגשה באיחור או תשלום מס באיחור.

 

הליך זה נקרא Streamlined Filing Procedure  והוא מתאפשר אם היעדר הדיווח נעשה בתום לב, ולא מתוך רצון להעלים מס (ורק בתנאי שאותו אזרח אינו נמצא כבר בבדיקה או חקירה של רשויות המס בארצות הברית). בשנת 2014 נעשו מספר שינויים משמעותיים בתוכניות הגילוי מרצון במטרה לאפשר לאלפי אמריקאים, בעיקר כאלה שנמצאים מחוץ לארצות הברית, לעמוד בדרישת חובת הדיווח בסיכון מופחת לענישה. עיקרי הנוהל לגילוי מרצון כוללים:

1. הגשת דוחות מס של 3 השנים האחרונות, ודוח FBAR של 6 השנים האחרונות.

2. הגשת הצהרה המעידה על כך שאי הגשת דוחות המס על הכנסות והיעדר הדיווח על חשבונות ונכסים פיננסיים מחוץ לארצות הברית לא נעשו במכוון.

3. מרכז החיים מחוץ לגבולות ארצות הברית.

 

כל הדוחות המוגשים במסגרת ההליך חייבים לכלול מספר TIN - Taxpayer Identification Number תקף. עבור אזרחי ארצות הברית ותושבי קבע אמריקאים מספר הביטוח הלאומי (Social Security Number) הוא ה- TIN הדרוש, אבל ישנם אמריקאים רבים שאין להם מספר ביטוח לאומי, ולכן יצטרכו להגיש בקשה למספר זה. חשוב לציין שהעובדה שאין מספר SSN אינה מהווה סיבה מוצדקת לאי עמידה בחובת הדיווח.

 

חשוב לציין כי לתוכנית הגילוי מרצון אין תאריך פקיעת תוקף, ולכן אין לדעת עד מתי היא תעמוד לרשות משלמי המיסים האמריקאים. נכון לעכשיו ההקלות עדיין בתוקף, אך ה- IRS יכול להפסיקה בכל עת ללא מתן הודעה מוקדמת. מומלץ להיוועץ ברו"ח המתמחה במיסוי בארצות הברית בהקדם, ולנצל את ההזדמנות להגיש את הדוחות במסגרת התוכנית כדי להימנע מתשלום קנסות בגין הגשת דוחות באיחור.

bottom of page